برند سازی شخصی آفلاین چیست؟

برند سازی شخصی آفلاین چیست؟

برند سازی شخصی آفلاین چیست؟

برند سازی شخصی آفلاین نوعی برند سازی در بیرون از دنیای اینترنت و به‌اصطلاح فضای آنلاین است که روش‌های خودش را دارد و بحثی جداگانه‌ و تخصصی محسوب می‌شود.

برند سازی شخصی آفلاین به زبان ساده

به تلاش‌های برند سازی شخصی در خارج از هر نوع فضای آنلاین، برند سازی شخصی آفلاین گفته می‌شود.

شما چه متوجه باشید یا نباشید، دیگران از شما نوعی طرز تلقی دارند.

در حقیقت شما نزد دیگران دارای یک مارک و هویت خاص هستید و این‌طور نیست که کیفیت این هویت خاص که در حقیقت برداشت دیگران از مجموع رفتارها و وضعیت شما است فقط در اختیار خودتان باشد؛ به عبارت دیگر جلوه، نمود و رفتار شما به‌طور مداوم از طرف اطرافیان و افرادی از جامعه که با شما سرو کار دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در بحث برند سازی شخصی آفلاین سؤال اصلی ما این است که آیا شما شهرت و نام خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنید؟

شاید بگویید که من هنوز در کسب‌وکارِ فردیِ خود موفق به برند سازی نشده‌ام و شهرتی ندارم ولی باز فرقی نمی‌کند و سؤال ما به نحوی دیگر در جای خود باقی است و می‌توان پرسید که آیا شما برای برند سازی شخص آفلاین خود اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای انجام می‌دهید یا برای آموختن آن فعالیت کافی دارید؟

توجه کنید که اگر پاسختان به سوال‌های فوق منفی باشد در حقیقت به دیگران اجازه می‌دهید که مارک و شهرت و به عبارت دیگر ماهیت و سرنوشت برند شخصی شما را تعیین کنند.

در زمینه‌ی برند شخصی آفلاین، به‌غیراز زمینه‌ی برندتان، طرز پوشش، جلوه و رفتار، گذشته و سابقه‌های مختلفتان، طرز ارائه‌ی خودتان در موقعیت‌های مختلف و بسیاری عوامل دیگر از اهمیت برخوردار هستند و تأثیرگذارند.

شما در دنیای واقعی تصویری دارید که باید برای برند سازی شخصی آفلاین مدام روی این تصویر و بهبود آن کارکنید.

رابطه‌ی برند سازی آفلاین و برند سازی آنلاین

نمی‌توان گفت که در همه‌ی موارد ولی در مورد اغلب برندهای شخصیتی موضوع برند شدن در زمان ما ابتدا از فضای آنلاین آغاز می‌شود و سپس به برند سازی شخصی آفلاین می‌رسد و گاهی نیز پیشرفت هم‌زمان در هر دو زمینه در دستور کار قرار می‌گیرد.

در همین رابطه :  نقش جنسیت در برند سازی شخصیتی زنان

با این‌که بحث ما در مورد برند سازی شخصی آفلاین است ولی لازم می‌دانیم در مورد برند سازی آنلاین و رابطه‌ی آن با موضوع مورد نظرمان این تذکر بسیار مهم را بدهیم که اگر شما در فضای آنلاین اقدام به برند سازی کنید ولی تصویری که توسط فضای آنلاین به مشتریانتان داده‌اید با واقعیت‌های زندگی‌تان تفاوت قابل توجهی داشته باشد؛ برندتان به‌احتمال زیاد موفق نخواهد شد.

شاید بپرسید چرا؟ چون برند و بخصوص برند شخصیتی، با اعتماد و ارزش‌ها پیوندی عمیق دارد. ارزش‌هایی که نمی‌توانند در صورت غیرواقعی بودن منجر به موفقیت برند شخصی شوند.

نگاهی کلی به سرفصل‌های برند سازی شخصی آفلاین

  1. تعیین هویت و هدف: لازم است به‌خوبی برای خود تعریف کرده باشید که شما چه کسی هستید و چه هدفی دارید.

به این منظور ضرورت دارد درک درست و واضحی از آنچه آن را خوب و مطلوب می‌دانید و به آن علاقه‌ی قلبی دارید؛ داشته باشید.

از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی در مسیر زندگی‌تان بیشتر از هر چیزی برایتان مهم است و آیا زمینه‌ی برند سازی شخصی شما در راستای آن هست یا نه؟
  • شما با توجه به این هدف و علاقه‌ی قلبی چگونه می‌توانید به دیگران یاری برسانید؟
  1. صداقت با خود: اجازه دهید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آموزش‌های برند سازی شخصی از شما بخواهیم که با خودتان صادق باشید و هویت واقعی خود را چنانچه هستید به مشتریان یا علاقه‌مندانتان ارائه کنید.
  2. تحقق بهترین شکل ارائه‌ی خود: مهم‌ترین کار در برند سازی شخصی آفلاین این است که مارک خودتان را از درون به بیرون طوری انتقال دهید که شما را به بهترین شکل ممکن معرفی کند و برای مشتریان یا مخاطبان هدفتان کاملاً قابل درک باشد.
  3. داشتن طرز بیان خاص:

برندسازی-شخصی-آفلاین-چیست

اقدام مهم در برند سازی شخصی این است که باید بتوانید در سطحی حرفه‌ای یا حداقل مخصوص به خودتان برای آن ارزشی که می‌خواهید در اختیار انسان‌ها و یا اطرافیانتان قرار دهید؛ طرز بیان و ارائه‌ی خاصی پیدا کنید.

  1. استفاده از هر فرصتی برای برند سازی شخصی آفلاین: فراموش نکنید که هر برخورد و ارتباط شخصی شما باید تبدیل به فرصتی برای برند سازی شخصی‌تان شود.

در همین رابطه :  نحوه‌یِ برند سازی شخصیتی- مأموریت و چشم انداز

وقتی شما به‌عنوان یک برند شخصی در اجتماع مطرح می‌شوید؛ پس به‌طور حتم دارای پیام و ارزشی هستید که قصد انتقال آن را به دیگر انسان‌ها دارید.

برندسازی شخصی

جستجوی راه‌های ارتباطی بیشتر و بهتر، بخش دیگری از کارهایی است که باید برای برند سازی شخصی آفلاین انجام دهید.

برای موفقیت در برند سازی شخصی آفلاین باید به جلوه، طرز رفتار و نحوه‌ی ارتباط گیری خود با انسان‌ها دقت کرده و برای یکایک آن‌ها آموزش دیده و برنامه‌ای خاص داشته باشید.

 

به‌عنوان یک تکنیک مفید لازم است که همواره مواردی را که مردم از آن طریق در مورد شما اظهارنظر مستقیم یا غیرمستقیم می‌کنند را به‌دقت بررسی کنید؛ این موضوع می‌تواند شامل حوزه‌ی آفلاین و سخنان همکاران، خانواده، همسایگان، مشتریان و هر کس دیگری باشد تا به کامنت‌های نوشته شده در شبکه‌های مختلف اجتماعی (در حوزه‌ی آنلاین) راجع به شما.

همه‌ی این موارد را به‌دقت بررسی کنید و سپس از خود این سؤالات را بپرسید و جواب آن‌ها را به‌دقت پیدا کنید:

  • از تمامی موارد و کانال‌هایی که اطرافیان و مردم در مورد شما اظهار نظری کرده‌اند؛ در مجموع چه پیامی یا چه نظری را می‌توان استنباط کرد؟
  • آیا این نظر، نظری مثبت است یا منفی؟
  • اگر نظری مثبت است؛ تأثیرگذاری آن تا چه حد است؟
  • آیا تصویری که افراد از شما دارند؛ هدف برند سازی شما را تقویت می‌کند یا خیر؟

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین مواردی که در آموزش اصل برندسازی شخصی آفلاین باید به آن‌ها پرداخته شود توضیحاتی در اختیارتان قرار دهیم.

در بخش‌های بعدی، موارد فوق را به‌طور جداگانه به‌تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://www.linkedin.com/pulse/offline-vs-online-personal-branding-julita-davies

مهدی سیاح نیا

مدرس و مشاور بازاریابی